Mediaweb | Wat kun je doen na de 'June Core update'? Google geeft advies!

Afgelopen juni heeft Google de June Core Update uitgerold. Google vertelt ons echter nooit precies het hoe of wat achter een dergelijke update. Vaak zeggen ze: ‘there is no fix’. Sommige bedrijven merken enorme verschillen na een core update. Ze dalen in de ranking en/of ze zien een daling in het verkeer in Google Analytics. Als je dit merkt, dan wil je dat natuurlijk meteen oplossen. Maar valt dat eigenlijk wel op te lossen?

De core update van juni was op zich niks nieuws, want Google komt regelmatig met een update van het algoritme om de zoekresultaten de verbeteren. Zo’n update is nodig om er zeker van te zijn dat Google relevante en kwalitatieve content presenteert aan gebruikers. Wanneer je als bedrijf kwalitatieve en relevante content levert, dan is de kans groter dat Google je als grotere autoriteit beoordeelt.

https://www.youtube.com/watch?v=JUj27N5PQaA

Wat zijn de effecten van een Google update?

Als je merkt dat je daalt in de ranking in Google, dan wil je dit natuurlijk herstellen. Wellicht stond je voor de update op de eerste pagina in Google en na de update op de tweede pagina. Hoe zorg je ervoor dat jouw ranking weer herstelt? Google geeft aan dat er helemaal niets mis is met een pagina die minder goed presteert tijdens een core update. In een kernupdate worden geen specifieke websites of pagina’s getarget. Google kijkt juist hoe ze de systemen die de inhoud van je site beoordelen kunnen verbetereen. De systemen moeten de inhoud algemeen kunnen beoordelen en de wijzigingen kunnen ertoe leiden dat pagina’s die eerder minder werden beloond, nu beter presteren.

In een kernupdate worden geen specifieke websites of pagina’s getarget.

Een pagina kan dus na een update beter presteren dan ervoor. Om dit duidelijk te maken geeft Google een voorbeeld. In 2014 is er een lijst gemaakt van de 50 beste films op dat moment. Vijf jaar later maken we een nieuwe lijst. Deze lijst ziet er in 2019 anders uit dan in 2014, want in de tussentijd zijn er nieuwe films uitgekomen die wellicht beter zijn dan de lijst van 2014. Misschien zakt de nummer 1 uit de lijst van 2014 naar positie 4 omdat er betere films uitgekomen zijn. Het kan ook zo zijn dat nummer 5 nu op nummer 3 komt te staan. Dit geldt ook voor websites die dalen of stijgen in de ranking.

Wat moet je doen na een core update?

De meest gestelde vraag na een update van Google is: wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mijn site herstelt? Het kan namelijk zo zijn dat er één of meerdere pagina’s minder goed presteren na een update van Google. Er is niets mis met pagina’s die minder goed presteren tijdens een core update. Je moet er zeker van zijn dat deze pagina’s content van hoge kwaliteit bieden.

Maar hoe weet je eigenlijk of je pagina’s hoogwaardige content bevatten? Google helpt je een handje! Ze hebben een vragenlijst opgesteld die jij kunt gebruiken. Enkele vragen zijn:

  • Biedt de paginatitel of kop een nuttige en beschrijvende samenvatting van de inhoud?
  • Bevat de inhoud originele rapportage, analyse, onderzoek of informatie?
  • Is dit een pagina die je zou willen delen met een vriend of zou je de pagina aan iemand aanbevelen?
  • Is de inhoud geschreven door een enthousiasteling of expert die kennis heeft van het onderwerp?
  • Bevat de inhoud geen stilistische of spelling problemen?
  • Is de inhoud goed geproduceerd of lijkt het haastig en slordig?
  • Biedt de inhoud een aanzienlijke waarde wanneer je het vergelijkt met andere pagina’s in de zoekresultaten?
  • Wordt de inhoud goed weergegeven voor mobiele apparaten?

Ben jij benieuwd naar de volledige lijst met vragen? Hier kun je de andere vragen inzien.

Misschien ben je zelf een beetje bevooroordeeld wanneer je een blik werkt op de pagina’s van je website. Laat iemand anders (die je vertrouwt) deze vragen beantwoorden om een eerlijke beoordeling te krijgen.

Houd je pagina’s ook goed in de gaten tijdens een dergelijke update. Hoe presteerde je pagina voor de update in de zoekresultaten en hoe presteert de pagina na de update? Welke pagina’s presteerden ineens stukken beter en welke minder goed? Wat zijn de verschillen tussen deze pagina’s?

Ben jij al bekend met het E-A-T principe?

Nee, we hebben het hier niet over eten, maar over Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. E-A-T- is belangrijk in Google’s Search Quality Rating Guidelines (PDF).

https://www.youtube.com/watch?v=iReQtzFqEMs

Expertise

Expertise ziet Google als een bewijs van ervaring en kennis. Google beoordeelt de teksten op je site door te kijken of er gebruik gemaakt wordt van verwijzingen, bronvermeldingen naar literatuur en vakspecifieke of technische termen. Daarmee laat je zien dat je de nodige kennis in huis hebt.

Autoriteit


Daarnaast kijkt Google naar de autoriteit van je website. Dat wordt gemeten aan de hand van de links die naar je website verwijzen. Heb je een website met een overvloed aan waardevolle informatie? Dan beschik je waarschijnlijk ook over veel inkomende links. Als je website veel hoogwaardige content bevat, genereer je automatisch veel backlinks omdat geïnteresseerde lezers de content graag willen delen met hun netwerk.

Daarom moet je ervoor zorgen dat de inkomende links van hoge kwaliteit zijn.

Hoe delen ze deze content onder andere? Door een link vanaf hun website te plaatsen naar jouw site. Het wil niet zeggen dat alle websites die een link plaatsen, zorgen voor een goede autoriteit van jouw website. Sommige websites zijn zelf geen autoriteit in hun vakgebied en hebben niet altijd hoogwaardige content online staan. Daarom moet je ervoor zorgen dat de inkomende links van hoge kwaliteit zijn. Dat kun je onder andere voor elkaar krijgen met een doordachte linkbuilding-strategie. Voor een doordachte linkbuilding-strategie kun je terecht bij een online marketing bureau.

Betrouwbaarheid

Hoe betrouwbaar is jouw website? Je moet veilig omgaan met privacygevoelige informatie en daarnaast moet je een functionele gebruikerservaring delen. Je moet het vertrouwen van je bezoeker én Google winnen. Dat kan onder andere door een snelle websitesnelheid, een heldere en duidelijke navigatiestructuur en een beveiligde HTTPS-verbinding.

Twee soorten E-A-T

Je hebt eigenlijk twee soorten E-A-T. De E-A-T van de gehele website (of merk) en de E-A-T- van de auteurs die content op de website plaatsen.

Stel, de medewerkers binnen je bedrijf plaatsen wekelijks een blog op de website, dan zijn zij de auteurs. Het kan zo zijn dat Google vindt dat je pagina kwalitatief niet goed is, omdat de auteur niet genoeg expertise heeft van het onderwerp. Een voorbeeld: je bent verkouden en je wilt online tips opzoeken die helpen tegen een verkoudheid. Wat lees je liever? Een artikel geschreven door een SEO-specialist, of een dokter met 25 jaar ervaring die zijn expertise deelt op internet?

Google laat artikelen aan gebruikers zien die geschreven zijn door mensen die het beste zijn in hun vakgebied. Hoe toon je die expertise? Door onder andere een biografie te schrijven waarin jij vertelt waarom je gekwalificeerd bent om over dit onderwerp te schrijven. Deze biografie kun je plaatsen bij het artikel op internet.

Garantie voor herstel?

Hoe lang duurt het voordat je rankings zijn hersteld, nadat je de inhoud hebt verbeterd? Wanneer je als website eigenaar verbeteringen aanbrengt, is dat geen garantie voor herstel. Een zoekmachine is geen mens, dus de inhoud wordt anders begrepen. De zoekmachine gebruikt een aantal signalen om de inhoud te begrijpen. Hoe linken pagina’s aan elkaar binnen jouw site? Dat is één van de signalen die Google gebruikt om de inhoud te begrijpen. De rest van deze signalen geeft Google niet prijs omdat ze hun integriteit willen behouden om de resultaten te beschermen. Door alle updates kan jouw inhoud (de pagina’s) plots gunstiger beoordeeld worden dan voorheen.

Neem bovenstaande vragen goed door en laat de content van je website beoordelen om erachter te komen of jouw website aanpassingen nodig heeft.

Leestip: Google core update juni 2019, wat verandert er (volgens AI)?

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie