De overname van Bol.com door Ahold is de zoveelste aanwijzing dat eCommerce de komende jaren steeds belangrijker wordt voor retailers. De kansen liggen voor het oprapen, maar zonder een professionele aanpak ligt mislukking op de loer.

Volgens Forrester Research komen de Nederlandse online retailbestedingen (alleen producten) dit jaar voor het eerst boven de 5 miljard euro uit, om in 2016 de grens van 7 miljard euro te slechten.

Impulsaankopen

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten denken dat ze online de beste deals zullen krijgen en dat tablets, met name de iPad, een grote stimulans geven aan online impulsaankopen. Voldoende reden lijkt me om nog eens goed naar de mogelijkheden van eCommerce te kijken voor je eigen onderneming. Heb je een product dat zich voor eCommerce leent? En als je al aan eCommerce doet, hoe goed doe je het dan eigenlijk?

Een aantrekkelijke, goed ingerichte website met een perfect functionerende beheeromgeving en een winkelmandje dat kinderlijk eenvoudig in gebruik is, kan je omzet een enorme impuls geven.

Goedkope webwinkel

Tien jaar geleden was het realiseren van een hoogwaardige eCommerce website een bijzonder kostbare aangelegenheid en eigenlijk alleen weggelegd voor de Bol.com's en Wehkamp's van deze wereld. Zonder een in eCommerce gespecialiseerde webbouwer in te huren kon je het wel vergeten. Vandaag de dag kun je kiezen uit talloze gratis, open source platforms om een complexe, maar relatief goedkope webwinkel op te tuigen.

Zelf doen?

Maar alleen omdat je het zelf kunt doen, is dat dan wel verstandig? Met een HD digitale videocamera en een standaard laptop kun je tegenwoordig heel eenvoudig video's produceren waar het vroeger alleen door professionals kon worden gedaan. Maar zou je daarom zelf je commercials gaan maken? Of je bedrijfsfilm? We beschikken al meer dan 20 jaar over tekstverwerkers die het typen heel makkelijk maken, maar zou je daarom zelf je reclameteksten moeten schrijven? Of je bedrijfsblad vullen met eigen teksten? En heeft de digitale camera de professionele fotograaf overbodig gemaakt?

Knullige indruk

Ik zou zeggen van niet. Nu ben ik als webbouwer natuurlijk bevooroordeeld, maar toch... Een standaard website die je voor minder dan € 1.000 in elkaar kan laten zetten is wellicht prima voor een blog of een plaatselijke pizzaboer die z'n menu en telefoonnummer online wil zetten, maar voor de meeste bedrijven maken ze slechts een knullige indruk. Het probleem met goedkope, op standaard templates gebaseerde websites is dat ze er hetzelfde uitzien als elke andere goedkope website op het wereld wijde web. En dat geeft een goedkope, knullige uitstraling aan je merk. Het zegt de bezoeker dat je je eigen bedrijf, je eigen merk niet serieus neemt.

Professioneel team

Op maat gemaakte, originele ontwerpen zullen altijd meer kosten dan een standaard website, maar de opbrengsten zijn er dan ook naar: een website die is ontworpen met als doel echte omzet voor je bedrijf te genereren. Dat vergt een professioneel team van specialisten, zoals tenminste een informatie architect, een grafisch ontwerper, een front-end ontwerper, een back-end programmeur, een kwaliteitscontroleur en een project manager.

Webbouwer

Maar hoe vind je het juiste team voor jouw opdracht? Zoek op de eerste plaats naar een webbouwer die jouw bedrijf goed kan doorgronden en goede ideeën heeft hoe je bedrijf online te promoten. Kijk naar het werk dat ze al hebben opgeleverd en vraag ze om goed onderbouwde case studies van succesvolle projecten die ze al voor andere opdrachtgevers hebben gerealiseerd. Elk project begint met een inventarisatie van wensen en eisen en een planning. In die fase moet je webbouwer duidelijk aantonen dat hij je bedrijf en de markt waarin je opereert goed begrijpt en dat hij de doelstellingen van je project goed weet te formuleren.

Blauwdruk

De volgende fase is het ontwerpen van de website, zowel het functionele ontwerp als het grafisch ontwerp. In deze fase ontstaat als het ware de technische blauwdruk en het daadwerkelijke uiterlijk van de website, inclusief de beoogde navigatiemiddelen en specifieke functionaliteiten.

Betrouwbare koppelingen

Vervolgens wordt de website in elkaar gezet. De front-end en back-end programmeurs en testers gaan aan de slag om ervoor te zorgen dat de website in alle gangbare browsers goed functioneert en er betrouwbare koppelingen tot stand komen met de logistieke omgevingen van uw bedrijf en eventuele toeleveranciers en uitvoerders zoals pakketdiensten e.d.

Hamvraag

Dit is geen goedkoop proces. En hier blijft het ook niet bij, want zodra de website eenmaal staat en goed functioneert, zul je bezoekers moeten aantrekken met slimme marketing.

In toenemende mate geldt: als je zaken wilt doen, kun je niet om het online kanaal heen. Maar als je er online een potje van maakt, kun je het offline ook wel vergeten.

Uiteindelijk is de hamvraag niet hoeveel een goede webshop kost, maar wat de werkelijke kosten zijn van een slechte webshop...

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.