Krijgt uw restaurant of hotel slechte reviews op Iens of Zoover, terwijl verreweg de meeste klanten tevreden naar huis gaan? Om gek van te worden! Maar wat kunt u eraan doen? Hoe zorgt u ervoor dat die overgrote meerderheid van tevreden klanten ook een review schrijven?

Boosheid

Een ontevreden klant is veel sterker gemotiveerd om een klacht te uiten op een website, dan een tevreden klant dat is om iets aardigs te schrijven. Pijn en boosheid zijn nu eenmaal veel sterkere motivators dan tevredenheid. Ik weet uit eigen ervaring dat ik me heel vaak heb voorgenomen om een aardige review te schrijven over een restaurant of hotel waar ik het prima naar m'n zin heb gehad, maar eenmaal thuis was ik het vergeten of nam ik toch de moeite niet meer. Herkenbaar? Het is heel menselijk, want we blijven nu eenmaal langer boos dan tevreden.

Makkelijker

Maar feit is wel dat heel veel tevreden klanten zonder meer bereid zijn om je een goede rating te geven. U moet ze er alleen wel even aan helpen herinneren en het tegelijkertijd heel makkelijk voor ze maken om het direct te doen. U moet absoluut het ijzer smeden als het nog heet is. Kortom: hoe makkelijker u het uw klanten maakt om een review te geven en hoe dichter dat in tijd is bij het bezoek aan uw zaak, hoe meer tevreden klanten de (kleine) moeite zullen nemen om iets aardigs te zeggen.

iPad

Hoe maakt u het uw klanten zo makkelijk mogelijk om direct na hun bezoek aan uw zaak een review achter te laten? Het allerbeste is het om bij het afrekenen of het uitchecken met een iPad bij ze aan tafel te komen waarop u de reviewpagina al open heeft staan en te vragen of ze zo vriendelijk willen zijn om een review achter te laten. Uiteraard biedt u ze daarbij een attentie van het huis aan.

Beloning

Als dat teveel tijd van uw personeel kost, kunt u ook hun e-mailadres vragen met het verzoek of ze thuis een review willen schrijven via de link die u toezendt. U kunt ze dan ook een leuke beloning in het vooruitzicht stellen. Zorg er wel voor dat u uw gasten verzekert dat u verder niets met dat e-mailadres zult doen, tenzij ze zich vrijwillig gelijk opgeven voor uw nieuwsbrief.

Tevreden klanten

Het komt er in ieder geval op neer dat u uw tevreden klanten ertoe zult moeten bewegen om een review te schrijven en dat u ze het daarbij zo makkelijk mogelijk moet maken en een kleine attentie voor de moeite is ook op z'n plaats. Wellicht dat u zelf andere oplossingen heeft bedacht. Laat het ons dan weten via ons in een comment hieronder.

Goede zaken!

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

4 reacties op “

  1. Gravatar for B. Post

    B. Post

    Prima artikel! Vind de manier om een gast een recensie te laten geven via Ipad erg origineel. Ik denk wel dat het van belang is dat je er op zo'n moment bij meld dat dat je een recensie van de gast waardeert, maar dat deze niet verplicht is deze recensie nu te geven (bijvoorbeeld ivm gebrek aan tijd/onwil). Met een attentie van het huis is dat wellicht leuk. Mooi idee tijdens de afsluitende koffieronde...waarbij dit een leuke gespreksaanleiding zou kunnen vormen. Timing, tijdsindicatie (gemiddelde duur van het geven van een recensie) en de manier waarop je dit brengt zal hier zeker ook belangrijk bij zijn. Uiteraard is een mailing naar het emailadres van de gast ook een aardig idee, zoals je aangeeft.
    Echter heb je dan zelf minder controle en de kans dat de gast het vergeet om in te vullen wordt groter (mail beland al snel in de spam box).
    Ik ben ook bekend met het bestaan van rating apps. Zoals van lovemycustomer of meabout e.d. Echter ben ik nieuwsgierig hoeveel mensen uit eigen initiatief een rating geven (de gast dient dan met zijn smartphone op eigen initiatief een QR-code te scannen die op tafel staat in een houder waardoor men in een mini-site beland van de zaak van de ondernemer en kan dan daar zijn mening geven). Hierbij vind ik het aanbieden van je Ipad, opgestart met rating app een veel beter idee en de koppeling met een attentie is ook leuk. Misschien dat je daar een koppeling in zou moeten maken met het invullen van het email adres of facebookaccount van de gast ;). Zodat ze thuis ook nog aan je denken en je hen daar stimuleert tot herhaalbezoek, alsmede dat je hen nieuwe gasten laat introduceren middels socialmedia als facebook....of denk ik nu te ver door? :)
  2. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Hallo B. Post. Leuke uitgebreide reactie! Heel goed om gelijk e-mail en social media erin te betrekken om de relatie met de klant warm te houden. Bedankt.
  3. Gravatar for Jeréll Roos

    Jeréll Roos

    Ik ben het vooral eens dat het ijzer gesmeden moet worden zolang het heet is. Wat volgens mij nog een crucialer punt is of de gasten het wel, of niet willen doen dan het presentje is aangeven hoelang het invullen van de review duurt (bijv. 10 vragen / 3 minuten). Daarmee weet de gast direct waar hij/zij aan toe is.

    Als je de gasten de review toch op een ipad laat invullen, doe je er toch gelijk een deelknop onder voor de social media, zodat de gast het op zijn eigen tijdlijn plaatst en eventueel op de bedrijfspagina van het bedrijf. Zodat dat ook weer gelezen kan worden door vrienden. Dat is toch veel waardevoller dan vrienden uitnodigen ? ik krijg dagelijks uitnodigingen van vrienden voor pagina's wat ik direct negeer . Maar ik lees het nieuwsoverzicht wel !

    Ook is het belangrijk dat je weet om te gaan met social media mocht je hier gebruik van willen maken om de klant warm te houden, volgens onderzoek is het verstandig minimaal dagelijks te posten en Geen reclame ! maar interessante content wat ze willen delen, in ieder geval laat ze participeren.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Jeréll, bedankt voor je gedetailleerde bijdrage. Social media inzetten is zeker heel verstandig. En je punt van geen reclame, alleen interessante content die oproept tot participatie is ook heel goed.

Reageren niet meer mogelijk.