Mediaweb | Hoe vind ik het juiste Marketingbureau?

Je bent momenteel op zoek naar het juiste marketingbureau, maar er zijn er gewoon te veel om uit te kiezen? Ook al biedt een search op Google eindeloze mogelijkheden, de keuze van een marketingbureau vereist veel inspanning en geduld. Je moet je tijd nemen om de juiste bondgenoot voor jouw project te vinden. Want een goede keuze leidt meestal naar een prettige samenwerking. Hoe beter de betrokkenheid is, des te beter je bedrijf kan groeien.

Misschien heb je met een beetje geluk op aanraden van een vriend of relatie al een goed marketingbureau gevonden.

Is dat niet het geval? Lees dan zeker verder. Vanuit de jarenlange ervaring die Sortlist heeft met het matchen van opdrachtgevers aan bureaus deel ik hieronder onze 10 belangijkste tips om tot een goede keuze te komen.

Ready? Let's go!

1 - Kies een bureau met de juiste expertise

Een van de belangrijkste vragen is: waar heb je precies hulp bij nodig? Wellicht moet je een bureau inhuren dat je hele marketingafdeling overneemt of heb je enkel iemand nodig die je helpt met een bepaald onderdeel zoals bijvoorbeeld content of specialisten op het gebied van online marketing. Wanneer je meerdere projecten moet aanpakken, kan een 360°marketingbureau, dat ervaring heeft en full service aanbiedt, de oplossing zijn. De relatie tussen je organisatie en het marketingbureau zal op dat moment waarschijnlijk voor een lange periode zijn. Daarom is het belangrijk om een partij te kiezen die:

  • de juiste expertise heeft voor jouw project(en)
  • de juiste kennis heeft van over jouw doelgroep
  • in staat is om jouw doelstellingen goed in kaart te brengen
  • strategisch sterk in zijn schoenen staat
  • veel ervaring kan aantonen d.m.v. relevante campagnes

Je hebt nu bepaald welke expertise het beste is voor je bedrijf. Nu kan je beginnen met denken over de doelstellingen voor je strategie. Hier kan een marketingbureau je ook mee helpen. Op naar de volgende stap.

2 - De correcte keuze is jouw definitieve keuze

Zodra je de bureaus hebt geselecteerd op basis van expertise, kan je contact met hen opnemen. Dit is het juiste moment om meer te weten te komen over hun diensten. Dit kan een geweldige manier zijn om details te verzamelen over het team waarmee je zou werken. Bekijk hoe succesvol hun vorige campagnes zijn geweest en wat voor campagnes ze misschien voor je kunnen neerzetten. Laat je fantasie een beetje werken en probeer je voor te stellen hoe het is om met hen te werken.

3 - Bepaal je doelstellingen op tijd

Is er een marketingbureau dat je aanspreekt? Proficiat. Je hebt een nieuwe partner voor je nieuwe marketingstrategie gekozen! Nu is het moment aangebroken om de doelstellingen te bepalen. Afhankelijk van de specifieke kenmerken van je project, moet je prioriteit geven aan de criteria die je gaat evalueren. Wat willen jullie samen bereiken? Wat betekent succes voor jullie beiden? Welk soort gedrag is gewenst van dit bureau? Hoe denk je dat deze campagne zal verlopen? Dit is een uitgelezen kans om eventuele meningsverschillen uit de weg te ruimen, zodat je als team verder kunt.

Als je de doelstellingen hebt bepaald, kun je beginnen met brainstormen over de nieuwe verwachtingen van je bedrijf. Zodra je jouw doelen gaat bepalen, zul je zien dat je zowel op strategisch niveau als op omzet resultaten gaat behalen.

Leestip: Internetbureau pitch: do's en don'ts.

4 - Bekijk de eerdere projecten van je gekozen marketingbureau

Een effectieve manier om te evalueren of jij en het marketingbureau op één lijn zitten, is door de ervaringen te bekijken die ze eerder voor andere bedrijven hebben ontwikkeld. Hoe goed is het marketingbureau dat je hebt gevonden binnen die expertise? Hebben ze referenties die aantonen hoe ze een sterke prestatie hebben geleverd? Je kunt projecten bekijken die vergelijkbaar zijn in termen van competenties, maar ook projecten voor concurrenten in je sector.

Je kan dit te weten komen via een portfolio of getuigenissen die op hun website staan of op een platform zoals Sortlist. Misschien hebben ze ook projecten op hun lijst staan die vergelijkbaar zijn met die van jou of zelfs in dezelfde branche. Ken je een bedrijf dat al eerder met dit marketingbureau heeft samengewerkt? Aarzel zeker niet om hen wat meer informatie te vragen voor extra inzicht.

5 - Bepaal het budget dat je wenst te besteden

Wanneer een bureau een offerte voorlegt, zijn we altijd geneigd om eerst naar de prijs te kijken. Dit is een normale reactie, want je wilt tenslotte de beste service voor de juiste prijs. Dit is de moeilijkste tip, maar sta open voor de financiële behoeften van je marketingbureau. Bureaus zullen tegen de juiste prijs beter werk voor je kunnen leveren .

Zolang je goed met hen communiceert, goed met hen omgaat, en niet gierig omgaat met het budget, kan het uitdraaien in een succesvolle partnerschap.

Als klant heb je het recht om aan bureaus te vragen om transparant en eerlijk te zijn met hun prijzen.

6 - Wees transparant over alles

Wees ook transparant tijdens de ontwikkeling van jullie relatie. Het is begrijpelijk dat je als klant niet altijd al je resultaten en data wilt delen met een agency. Dat hoeft ook niet. Zorg ervoor dat je intern goed afspreekt wat er al dan niet mag worden gedeeld om misverstanden te vermijden. Als het bureau je om verduidelijkende informatie vraagt over je merk, je doelgroep of je doelstellingen, geef die dan. Als je ideeën of gedachten hebt die de campagne kunnen verbeteren, breng ze naar voren. Hoe proactiever je bent, hoe beter.

Leg je beste manier van werken uit:

  • je communicatievoorkeuren
  • beste manier van vergaderen
  • geplande tijdsbesteding

Door transparantie aan te bieden zal je een sterkere en lucratievere relatie opbouwen met je verkozen marketingbureau. Als er sprake is van een goede band, zorgt dit vaak voor mooie resultaten.

7 - Blijf duidelijk communiceren met elkaar

Verschillende bedrijven hebben verschillende verwachtingen als het op communicatie aankomt. Sommigen geven de voorkeur aan een hands-off aanpak, zodat het bureau het werk kan doen waar het het beste in is, met minimale interactie. Anderen geven de voorkeur aan wekelijkse (of zelfs frequentere) vergaderingen. Maak je voorkeur vanaf het begin kenbaar.

Blijf duidelijk en beknopt. Probeer in alle vormen van communicatie zo duidelijk en beknopt mogelijk te blijven. Controleer al je schriftelijke communicatie voordat je het verstuurt om er zeker van te zijn dat je je gedachten goed hebt weergegeven, en voeg geen onnodige details toe. Hoe soepeler de communicatie met je bureau verloopt, hoe beter je campagne zal lopen.

Leestip: Tekstschrijver inhuren? 8 uitdagingen, 23 tips.

8 - Leer het hele team kennen

Het zou kunnen dat je een contactpersoon krijgt aangewezen binnen het door jou gekozen marketingbureau, maar het is nuttig om het hele team te leren kennen. Door andere teamleden te ontmoeten en met hen te praten, kun je een idee krijgen van hoe de organisatie werkt, en kun je de relatie verder verdiepen.

9 - Hou het simpel

Het vinden van een creatief bureau moet geen overmatig gecompliceerd proces zijn waarbij een volledig comité zijn mening moet geven over elk klein detail. Je moet eerst weten wat het doel is, en dan op zoek gaan naar de creativiteit die het hele team inspireert.

Deze golden oldie legt het nog steeds perfect uit:

https://www.youtube.com/watch?v=Wac3aGn5twc 

10 - Het vinden van de juiste partner zorgt voor betere projecten

Ten slotte moet het bureau dat je kiest niet alleen passen bij je project - ze moeten ook bij jou passen. Gebruik de eerste ontmoeting als test om na te gaan of je echt met deze mensen wilt werken. Passen ze bij je team? Hebben je teamleden een goed gevoel? Verlopen de vergaderingen op een prettige en effectieve manier? Wanneer in je organisatie problemen samen worden opgelost, kan de keuze voor de juiste partij ook belangrijk zijn voor je collega's. Betrek dus altijd je team, want zij zijn degenen op wie je keuze het meeste invloed heeft.

Conclusie

Zorg dat je op tijd informatie opzoekt voordat je een definitieve beslissing neemt. Deze keuze is belangrijk omdat die rechtstreeks van invloed is op de strategie van je bedrijf en enorme gevolgen kan hebben op het gebied van reputatie, imago, klanten en de waarden die je wilt dat je bedrijf uitstraalt.

  1. Beslis of je een bureau verkiest dat gespecialiseerd is in bepaalde diensten of in alle soorten marketing.
  2. Onderzoek de positionering en de reputatie van het bureau. Heeft het een certificering, referenties op bijvoorbeeld Google, Trustpilot, enz.
  3. Ga voor de coöperatie. Als je eenmaal hebt gekozen, ga dan naar hen toe en maak kennis met ze. Het is zeer belangrijk dat je je op je gemak voelt bij de samenwerking met het bureau, omdat de projecten meestal een lange tijd duren en de communicatiestroom en de uitwisseling van ideeën van cruciaal belang zijn.

Het belangrijkste advies dat we bedrijven geven, is om altijd alle partijen in overweging te nemen. Geef elke organisatie dezelfde briefing, zodat je een idee krijgt van de verschillen in de benaderingen, uitwerking en kosten voor hetzelfde project.

Nooit meer broeden op een goede tekst?
Probeer CopyRobin gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

No one has commented on this page yet.

Reageren niet meer mogelijk.