Mediaweb | ‘Denk niet dat je journalisten voor je karretje kan spannen’

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Bedrijven die in het nieuws komen worden vaker vertrouwd, hebben beter bezochte websites en groeien daardoor sneller. Toch lijkt PR voor veel bedrijven onbereikbaar. 

Doodzonde! Daarom schreef ik het boek ‘Alles Wat PR-bureaus Je Niet Vertellen’ speciaal voor marketeers die hun bedrijf op een slimme manier willen laten groeien. In dit artikel leert hij je denken als een journalist.

Voorkom deze PR-fouten

Helaas is PR voor veel kleinere bedrijven ontoegankelijk. Bedrijven kunnen geen duur PR-bureau betalen, of ze weten niet hoe PR precies werkt. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat iedereen kan leren hoe hij of zij PR inzet. 

Om ondernemers daarbij te helpen, schreef ik dit boek ‘Alles Wat PR-bureaus Je Niet Vertellen’. Zo wordt PR toegankelijk voor iedereen en niet alleen voor grote bedrijven.

Het uitgangspunt van een succesvolle PR-strategie is dat je leert denken als een journalist.

Het uitgangspunt van een succesvolle PR-strategie is dat je leert denken als een journalist. In principe is dat geen rocket science. Iedereen kan dat leren. Als je deze vier tips opvolgt, dan ben je in staat om nieuws te maken en een relatie met de pers op te bouwen. 

Zo maak je jouw onderneming bekender bij je doelgroep, zonder dat je dure advertentiecampagnes hoeft te draaien.

Journalisten maken geen reclame voor je 

Je hebt vast het beste bedrijf ter wereld, waar de beste mensen werken om het allerbeste product ooit te maken. Toch is de kans heel erg klein dat een journalist deze boodschap als nieuws wil brengen. 

Waarom? Omdat het reclame is. Je kan journalisten niet voor je karretje spannen.

Maak daarom content die objectief van aard is. Verplaats je in de rol van journalist. Vermijd promopraatjes. Voorkom dat je alleen maar bezig bent met het aankondigen van hoe speciaal, uniek, goedkoop of uitzonderlijk jouw idee is.

Leestip: Geen nieuws? Deze zes vormen van content vinden journalisten wel relevant.

Maak nieuws dat journalisten kunnen gebruiken

Wie in het nieuws wil komen, moet nieuws hebben. Zo simpel is het. Dat kan een spannende mening zijn, een interessant onderzoek of een onderscheidende invalshoek bij een bestaande trend. Maar het feit dat je bijvoorbeeld naar een nieuw kantoorpand verhuist, is geen nieuws.

Stel jezelf dus altijd de vraag: verandert dit mijn wereld – of ook de hele wereld om ons heen? 

Een aardige lakmoesproef is om een vakblad of krant te lezen en te bekijken of er eerder soortgelijke verhalen zijn geschreven. Stel jezelf altijd de vraag: is dit ‘doorvertelbaar’? Zouden mensen dit aan hun huisgenoot/partner/kamerplant doorvertellen? Worden er soortgelijke verhalen geschreven in de pers? 

Stel jezelf altijd de vraag: is dit ‘doorvertelbaar’?

Is het antwoord twee keer ja, dan heb je waarschijnlijk nieuws in handen.

Journalisten zijn net mensen

Journalisten zijn net mensen. Zorg dus dat je ze niet gaat stalken, als je een verhaal wilt pitchen. En onthoud: je relatie met journalisten is gigantisch ongelijkwaardig. Jij wil dat journalisten over jouw onderneming schrijven – een journalist heeft veel opties voor het stuk dat hij of zij aan het schrijven is. Wees dus geduldig, vriendelijk en beleefd.

Vraag jezelf af hoe je het leven van de redacteur makkelijker kan maken. Bijvoorbeeld door rechtenvrij beeldmateriaal mee te sturen dat het stuk verrijkt. Door simpelweg snel te reageren op verzoeken van een journalist.

Leestip: Woordvoering: de do's en don'ts (met 12 praktische tips)

Veel media zien hun advertentiebudgetten krimpen, door teruglopende bezoekersaantallen, luisteraars of lezers. Hierdoor is er minder geld beschikbaar voor de redacties – maar de krant moet nog steeds gevuld worden. 

Doe jezelf dus een gunst en help een journalist over jouw onderneming te schrijven.

Schrijf journalisten persoonlijk aan

Als je telefoonabonnementen wilt verkopen, dan heeft het zin om 1 miljoen consumenten te bellen. Deze vlieger gaat niet op voor het verspreiden van nieuws. 

Allereerst zal je bij veel journalisten op de spam-list komen. Dat is onhandig als je ze later nog eens wil bereiken. Daarnaast wil een journalist graag weten waarom jij denkt dat dit onderwerp voor die journalist of dat medium relevant is.

Daarom raad ik ondernemers altijd aan om journalisten persoonlijk aan te schrijven en een korte intro te schrijven. Iets als: “Ik benader je met dit bericht, omdat ik zie dat je voor het FD over de arbeidsmarkt schrijft. Ik heb een bericht over een onderzoek over salarissen en ik denk dat je lezers dat misschien wel interessant vinden.” 

Zo laat je zien dat je je hebt verdiept in een medium of specifieke journalist, wat de kans op publicatie weer vergroot.

Leestip: Persbericht schrijven: de ultieme checklist.

Tot slot

Media-aandacht zou voor elke ondernemer beschikbaar moeten zijn. Elk bedrijf, hoe groot of klein ook, kan wel een verhaal hebben of bedenken dat de moeite is om te delen. Zolang je deze vier regels voor PR volgt, ben je al een heel eind op weg.

De complete handleiding voor PR vind je in het boek ‘Alles Wat PR-bureaus Je Niet Vertellen’. Na het lezen van dit boek kan jij ook concreet aan de slag met PR en zo je onderneming sneller, slimmer en betaalbaarder laten groeien.

Persbericht laten schrijven door CopyRobin?
Zo gaan we te werk

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

No one has commented on this page yet.

Reageren niet meer mogelijk.