Van alle e-mail marketing mails die er worden verzonden, wordt gemiddeld maar zo'n 15% tot 20% geopend. Maar er zijn ook marketeers die openingspercentages halen die vele malen hoger liggen. Wat is hun geheim?

Slimme e-mail marketers houden rekening met de '3-secondenregel'. Zij weten namelijk dat de ontvanger van een e-mail binnen 3 seconden beslist

of hij deze gaat lezen... of niet. Je moet dus binnen die 3-seconden de ontvanger ervan overtuigen dat deze mail belangrijk voor hem is.

Daarvoor is het essentieel om te snappen hoe de 3-secondenregel werkt.

Zo werkt de 3-secondenregel:

Als een ontvanger een mailtje in zijn of haar inbox ziet staan, vraagt hij zich maar 3 dingen af:

Heb ik hier nu tijd voor?

Kan ik deze mail risicoloos negeren?

Moet ik hem voor een later tijdstip bewaren?

Omdat de meeste mensen het doorgaans druk hebben, hopen ze stiekum dat ze het mailtje kunnen negeren. Jouw opdracht is dus om e-mails te schrijven die de ontvanger niet kan negeren. Daarvoor moet je de 3-secondenregel gebruiken.

Seconde 1:

Bij het nemen van hun weggooibeslissing kijken ontvangers van e-mail eerst naar het e-mailadres om te zien wie de afzender is. Als ze je naam niet herkennen en het e-mailadres komt van een gratis e-mail dienst als Hotmail, Gmail of Yahoo... DELETE!

Zorg er dan ook voor dat je altijd een zakelijk e-mailadres gebruikt van je bedrijf. Ook al kennen ze je bedrijf niet, een officieel e-mailadres van een legitiem bedrijf vergroot de geloofwaardigheid.

Nu deze horde is genomen, verspringt de blik van de ontvanger naar de onderwerpregel van de e-mail. In een fractie van een seconde, besluit hij "gaat dit mij persoonlijk aan, of is het rotzooi die ik kan negeren?" Hij zoekt naar ieder excuus om op de delete knop te kunnen klikken.

Besteedt dan ook veel aandacht aan een onderwerpregel die de ontvanger niet kan negeren.

Enkele voorbeelden:

Heeft u donderdag om 09:30 een momentje?

Een korte vraag over (vul zelf in)

Wat vindt u van (vul zelf in)?

Als je onderwerpregel niet relevant voelt voor de ontvanger... DELETE!

Seconde 2:

Je hebt een pakkende onderwerpregel geschreven en de ontvanger heeft het gevoel dat deze mail wellicht relevant is, dus hij klikt hem open.

Gefeliciteerd! De grootste hobbel is genomen, maar je bent er nog niet. Nu kijkt hij snel naar de aanhef om te zien of die begint met zijn naam. Als dat het geval is, geeft dat het signaal dat de mail voor hem persoonlijk bedoeld is. Zonder zijn naam in de aanhef.... DELETE!

Seconde 3:

Maar voordat hij de tekst gaat lezen waaraan je zoveel aandacht hebt besteed en waarin je hem ervan gaat overtuigen van je grote meerwaarde, springt zijn blik eerst nog naar de footer van de mail om je authenticiteit te controleren. Want, als hij jou of je bedrijf niet kent, wil hij eerst weten wie je bent. Razendsnel scant hij je footer op marketing hype. Het is prima om in je signature links naar je website en je Twitter en Linkedin profielpagina's te zetten, eventueel de slogan van je bedrijf of een linkje naar interessante content. Maar elke vorm van marketing hype in de footer betekent onverbiddelijk... DELETE!

Tenslotte bepaalt de ontvanger hoeveel tijd en inspanning je e-mail hem gaat kosten. Hij scant snel de bodytekst. Staat er veel tekst, zonder een overzichtelijke indeling in korte alinea's... DELETE!

Samenvatting

Je prospect bepaalt in drie seconden of hij je mail gaat lezen of wissen, dus denk aan de 3-secondenregel als je e-mails opstelt aan prospects die jou niet kennen en je zult je openingsratios spectaculair zien stijgen.

De 3-secondenregel nog even op een rijtje:

Gebruik een zakelijk e-mailadres.

Schrijf een onderwerpregel die de ontvanger niet kan negeren.

Zet de naam van de ontvanger in de aanhef.

Gebruik een zakelijke signature zonder marketing hype.

Hou de e-mail kort en deel hem in met korte, overzichtelijke alinea's. Vermijdt daarbij bulleted lists.

Zorg er dan ook voor dat je e-mail kort is. Gebruik korte alinea's zodat het simpel en overzichtelijk overkomt. Vermijdt wel het gebruik van bulleted lists, aangezien deze vaak worden geassocieerd met marketinghype of actiepunten en beiden hebben een negatieve connotatie bij drukke mensen die jou niet kennen.

Tadaaa!

We zijn in seconde 4 en je prospect leest eindelijk de zo belangrijke e-mail die je hem hebt gestuurd.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.