Mediaweb | Bootstrapped naar $5.3M ARR in 15 maanden: Ons Expandi avontuur

Iets meer dan één jaar geleden (15 maanden geleden om precies te zijn), introduceerden we Expandi op de wereldwijde markt. Sindsdien hebben we $5.3mln in ARR (Annual Recurring Revenue) bereikt zonder VC funding! 

Ja, je leest het goed: we hebben dit allemaal gedaan zonder ook maar één enkele $ of € van venture investeerders te ontvangen. 

Ik vind het nog steeds moeilijk om deze cijfers te geloven, maar het is écht waar:

  • 15 maanden 
  • $5.3mln ARR 
  • 0 VC funding 

cover nl
De geweldige weg hiernaartoe zat vol missers, successtappen, en belangrijke lessen. En vandaag ga ik alles met jou delen.

En als ik ‘alles’ zeg, dan bedoel ik ook echt ALLES:

  • Wat waren onze uitgangspunten? 
  • Waar ging het mis? 
  • Hoeveel geld verdienden we per maand? 
  • Wat deden we tijdens iedere groeifase om deze resultaten te bereiken? 
  • Hoe zag ons wervingsproces eruit en in welke fases besloten we om ons team uit te breiden? 

Je vraagt je vast af waarom ik dit allemaal openbaar maak? 

Een jaar geleden had ik dolgraag zelf iets soortgelijks willen lezen. En daarnaast had het ons waarschijnlijk geholpen om niet $5mln maar $10mln ARR te behalen. 

De prequel: ons eerste project – LeadExpress

Ik ontmoette Glenn, de andere co-founder, toen we nog studeerden, ruim 10 jaar geleden. Hij is wat ik een ‘technische tovenaar’ noem: iemand die een idee kan omzetten naar realiteit door middel van pure vaardigheid en technische innovatie.

Ons eerste project was LeadExpress, een lokale (in Nederland gevestigde) SaaS die we in 2015 samen met een klein team hebben opgezet. Met deze tool konden onze klanten hun websitebezoekers volgen - uit welke sectoren en bedrijven komen ze, en in welke producten of diensten zijn ze het meest geïnteresseerd?

leadexpress

Het was ons eerste project, onze baby, en we houden er nog steeds zielsveel van. Maar laten we eerlijk zijn, het is nooit zo succesvol geweest als Expandi nu is. 

Hoe dat komt? Het zat zo: het product was ‘nice to have’, niet ‘must have'. 

De gebruikers wisten niet hoe ze de informatie van LeadExpress moesten gebruiken, hoe ze de bezoeken aan de website moesten opvolgen. Dus, zelfs al hadden we één probleem opgelost ("wie zijn mijn bezoekers en waar zijn ze in geïnteresseerd?"), het belangrijkste probleem ("hoe bereik ik die bezoekers en hoe verkoop ik hen de producten die ze willen?") konden we niet oplossen.

Dit probleem bracht ons op Expandi. 

Het begin: waarom de wereld Expandi nodig had

Ergens in 2016 besloot ik LinkedIn te gebruiken om dit probleem voor onze gebruikers op te lossen. 

Linkedin screenshot
Het idee was om in contact te komen met relevante mensen binnen de bedrijven die onze website bezochten. 

Ziet er indrukwekkend uit hè? Dat vond ik ook.

Spoiler alert: de eerste LinkedIn outreach campagnes die ik opzette waren compleet waardeloos.

Toch bleef ik geloven in deze ‘persoonlijke’ aanpak. Gelukkig had Tom Spoor, een bekende LinkedIn rockstar en 'early adapter' van LinkedIn Outreach in Nederland, maar een paar weken nodig om mij wat super toffe content-tactieken en -strategieën bij te brengen. Dat resulteerde in een aantal hele mooie resultaten.

De eerste LinkedIn outreach campagnes die ik opzette waren compleet waardeloos.

Een kleine LinkedIn-agency was geboren. 

Alles liep op rolletjes, behalve één klein (super klein) ding – ik deed alles handmatig.

Ja, je leest het goed.

coffee gif
Ik moest me hier dus 24/7 mee bezig houden, iemand aannemen, of een automatiseringstool vinden die mijn werk kon overnemen. Ik begon de automatiseringsopties te gebruiken die op dat moment beschikbaar waren (allemaal Chrome-extensies trouwens). En hoewel ze in het begin veelbelovend leken, begonnen ze al snel een aantal grote gebreken te vertonen. 

Een paar van hun grootste tekortkomingen:

  • Je laptop moet 24/7 blijven draaien – als je hem sluit, stoppen de tools met draaien; 
  • Je moet een nieuw tabblad openen voor elke campagne, dus vijf klanten, elk drie campagnes, en je hebt altijd minstens 15 tabbladen open staan, als het er niet meer zijn; 
  • Ik kon met deze tools de campagnestatistieken niet zien; 
  • En dan het allerbelangrijkste nadeel: sommige accounts werden door LinkedIn gebanned omdat ze gebruik maakten van deze browser-based tools 

Dankzij een combinatie van magie en toeval (beter bekend als Google), vond ik een tool die veel van deze problemen omzeilde: JetBuzz. JetBuzz had een aantal nadelen waar we later met Expandi een oplossing voor zouden vinden, maar op dat moment was het de beste beschikbare optie. 

Ik gebruikte deze tool om mijn agency op te schalen, meer dan 80 klanten te bereiken, en mijn inkomsten te verhogen. Het ging lekker!

Maar... deze app was vooral nuttig in de beginfase. Toen mijn bedrijf begon te groeien en mijn behoeften veranderden, had ik meer functies nodig om dezelfde resultaten te blijven behalen. JetBuzz wilde niet upgraden (ondanks veel feedback van mijn kant!) en ik zat wéér opgescheept met een tool die niet goed genoeg was.

Leestip: 5 manieren om ook nú op te vallen op LinkedIn.

Het ontstaan van Expandi, de veiligste LinkedIn automation tool

Het lukte ons niet om de perfecte tool vinden. De tool die we wél gebruikten, gaf ons niet alles wat we nodig hadden.

En toen zei Glenn, die met zijn 145 connecties zelf amper kennis had over LinkedIn, heel zelfverzekerd: “we bouwen het ding gewoon zelf”.

We maken de perfecte tool die de markt nodig heeft, met de kennis die we hebben vanuit het perspectief van een agency. En we maken er de veiligste tool van die er is, zodat mensen hun klanten niet meer kwijtraken. 

En toen zei Glenn, die met zijn 145 connecties zelf amper kennis had over LinkedIn, heel zelfverzekerd: “we bouwen het ding gewoon zelf”.

Nu ik erover nadenk, geloof ik dat zelfs hij niet precies wist hoe we dit moesten gaan doen. 

Maar ik was klaar voor een nieuw avontuur samen met Glenn. Klaar om iets te creëren waarvan wij geloofden dat de wereld het nodig had. Op 14 januari 2019 registreerde Glenn Expandi op Github.

linkedin express
We noemden het eerst LinkedExpress. Dat leek op de naam van ons eerste project, en we hadden geen zin om langer dan een minuut over een nieuwe naam na te denken. 

Vlak voor de wereldwijde lancering, besloten we de naam toch te veranderen en het een beetje los te koppelen van LinkedIn. En Expandi klonk ook gewoon beter. 

De opstartfase

Ons oorspronkelijke plan was om binnen drie maanden een werkend prototype te hebben, en we zijn daar meteen mee aan de slag gegaan. We werkten samen met ons kleine LeadExpress-team en runden alles vanuit huis. 

Maar om een team op te bouwen (en dat was nodig), moesten we onze focus verleggen en ons volledig wijden aan Expandi. Dus zegden we ons oude kantoor op, namen we meer mensen in dienst, en gingen we vanuit het huis van onze gemeenschappelijke vriend Aad werken. Ja, onze vriend bood ons zijn prachtige huis aan om te gebruiken als ons kantoor!

Bedankt, Aad, dat je dit allemaal mogelijk hebt gemaakt. En voor het serveren van de beste koffie van Nederland! 

bij Aad thuis

Een koude winter bij Aad thuis met maar één gaskachel en één scrum board. 

Om dit nieuwe team uit te kunnen betalen, staken Glenn en ik al ons spaargeld in Expandi. We betaalden onszelf niet eens uit. Het was een schoolvoorbeeld van "bootstrapping”. Zoals zoveel andere ondernemers gaven we 200%, wetende dat slechts een handjevol ook echt slaagt.

Ons eerste prototype was klaar op 1 juli - drie maanden later dan gepland. Dit betekende nog eens drie maanden zonder inkomen voor ons beiden.

(Iets wat ik stiekem achterhield voor mijn vrouw)

Schakelen: testen en onze eerste gebruikers werven

Na mijn slechte ervaring met LeadExpress wist ik één ding zeker: als ik wilde dat dit zou slagen, moest ik iets anders doen. Dus veranderde ik mijn levensstijl radicaal. Ik stond elke ochtend om 5 uur op, stopte cold turkey met roken (inmiddels ben ik 18 maanden clean en ik hou het nog steeds vol) en ging elke werkdag naar de sportschool.

Ik geloofde er heilig in dat om een bedrijf op de juiste manier te leiden, ik zelf het goede voorbeeld moest geven. Ik had nog geen ervaring met het leiden van een groot team, dus ik wist dat ik het serieus moest aanpakken.

basic fit quit smoking buddy gestopt met roken

Ik stopte met roken en sloeg geen enkele ‘leg day’ over! 

En ik ging zelfs veganistisch eten, wat wonderen deed voor mijn energieniveau en algehele gezondheid.

vegan

Ik werd de vegan Gordon Ramsay, al zeg ik het zelf.

Binnenhalen van onze eerste gebruikers – mislukt maar veel geleerd 

Dit was een hele spannende periode voor Expandi. We presenteerden onze eerste versie aan het publiek, zodat we feedback konden krijgen en ons product konden valideren. 

Dus Sharon, Demi (de allerbeste sales & marketing meiden) en ik besloten het op twee manieren aan te vliegen.

Huidige LeadExpress-gebruikers werven

We hadden al veel contacten opgedaan via LeadExpress. De tool had dan misschien niet zo veel gebruikers, maar de gebruikers die er waren kregen wel mooi de royal treatment

Sharon is in veel opzichten een kopie van mij (al is ze wel veel knapper), en dus waren we beiden dag en nacht (letterlijk) beschikbaar voor onze klanten. Het kostte ons dan ook geen moeite om 50 mensen zover te krijgen om onze LinkedIn Automation tool te gebruiken. 

Klanten van concurrenten benaderen 

We geloven er heilig in dat de beste manier om te laten zien dat onze tool werkt, is om de tool zelf te gebruiken bij het benaderen van mensen!

Van de LeadExpress-gebruikers wisten we inmiddels dat ze geïnteresseerd waren in onze LinkedIn outreach tool om hun websitebezoekers op te volgen. We gingen ervan uit dat dit ook zou gelden voor de klanten van onze concurrenten. 

Omdat gebruikers een tracking script op hun website moeten plaatsen om deze te laten werken, was het eenvoudig om deze websites te scrapen met een tool - en vervolgens de bijbehorende LinkedIn profielen op te zoeken. We gebruikten Expandi om deze campagne uit te rollen en kregen er in deze periode 150 bètatesters bij.

betatester1

betatester2

betatester3

We verzamelden feedback van onze eerste gebruikers en begonnen na te denken over verbeterpunten. Dit zijn een aantal van onze belangrijkste leerpunten:

  • Onze gebruikers hadden allerlei verschillende achtergronden, van ervaren LinkedIn-gebruikers tot complete beginnelingen, maar er was één gemeenschappelijke deler: ze hadden nog nooit LinkedIn Automation software geprobeerd.
  • Onze verkoopgesprekken duurden te lang. Vooral omdat we de gebruikers eerst moesten overtuigen dat LinkedIn de perfecte tool was, en automation ‘the way to go’. Daarna moesten we hen ook nog helpen met het bouwen van sequences en het opstellen van goede berichten.
  • We kregen ook veel technische feedback. We zaten natuurlijk nog in de bètafase, en dus was er nog veel werk te doen. Er waren bugs en prestatieproblemen, maar ons technische team onder leiding van Glenn was ongelooflijk geduldig en toegewijd om alles tot in de puntjes perfect te krijgen.

Aan het einde van de testfase begrepen we het eindelijk... Het was geen slimme zet geweest om ons te richten op een groep die nooit LinkedIn Automation software had gebruikt. 

Dat was onze eerste pivot: we besloten dat we ons het beste konden richten op Growth Hackers en LinkedIn Agencies, omdat zij waarschijnlijk dezelfde problemen zouden hebben met andere LinkedIn Automation tools als ik zelf in het verleden. Zij zouden onze creatie dus ook het meest kunnen waarderen.

Eén van onze belangrijkste conclusies hier was (en dat zou ik iedereen die dit leest aanraden): valideer je product zo snel mogelijk! 

Geef je product aan meer dan 100 mensen en laat hen dingen uittesten, de kans is groot dat zij bugs zullen vinden en dingen zullen opmerken waar jij zelf niet aan had gedacht.

Toen werd het serieus: de wereldwijde lancering

Wat we ons tijdens deze testfase ook realiseerden, was dat de Nederlandse markt te klein was om een significante impact te hebben.

Dus besloten we ‘Global’ te gaan. Daarvoor hadden we meer geld én een kantoor nodig. Tot dat moment organiseerden we onze demonstraties bij Aad thuis, Sharon stuurden we dan naar de slaapkamer omdat ze te veel lawaai maakte. 

Dus besloten we ‘Global’ te gaan.

We benaderden onze bètagebruikers met een speciaal aanbod: als ze een jaarabonnement zouden nemen (en vooruit zouden betalen), kregen ze korting én hielpen we ze met de content voor hun sequenties. 

62 gebruikers gingen in op dit aanbod, wat neerkwam op bijna €50k aan abonnementen! 

Leadexpress1
Niet om op te scheppen, maar ik ben best trots op deze move. Het gaf ons de cash injectie die we nodig hadden om verder te komen.

We huurden een kantoor op een centrale locatie in Eindhoven, makkelijk te bereiken voor onze fietsende collega’s. 

tech tovernaars

Onze “tech tovenaars” vieren feest in ons nieuwe kantoor 

We maakten ons nu klaar voor de wereldwijde lancering. Die kwam op 15 november 2019, precies de dag dat onze Stripe begon met tellen vanaf $0 USD! 

0 -> 20K MRR

De moeilijkste fase voor elk SaaS-bedrijf is de weg van 0 naar 20K MRR. Deze ‘kleine’ 20K laat zien of de markt écht behoefte heeft aan jouw product, of niet!

We passeerden dit punt binnen 2 maanden: 

20K
Hoe? 

We hadden 2 manieren om onze klanten te werven: 

  1. Betaalde advertenties (maar daar durfden- en hadden we geen geld voor om op in te zetten) 
  2. Een geweldig product afleveren dat leads genereert voor onze klanten (en dus ook voor ons) 

Het antwoord was eenvoudig - we skipten de advertenties en begonnen leads te genereren met onze eigen tool: Expandi. 

LinkedIn outreach 

We begonnen met het #1 ding waar elke growth hacker mee zou beginnen.

Yes, we benaderden het publiek van onze concurrenten. We begonnen met de gebruikers van Dux-Soup door hun FB-groep te scrapen:

Facebook post

De resultaten waren echt bizar!

resultaten
We hadden 60 calls per week – echt waar, elke week 60 calls! Gelukkig was ik niet de enige die de gesprekken afhandelde - anders zou het onmogelijk zijn geweest.

calls1
calls2

Content Distributie 

We dachten: "Wat een succes! Wat als we de details van deze growth hack delen?"

En we schreven een artikel over hoe meer leads te genereren op LinkedIn

We waren (helemaal) niet goed in SEO. En we wisten dat het een tijd kon duren om hoog in de Google ranking te komen. Omdat onze focus lag op het verkrijgen van onze eerste $20K MRR, maakten we een artikel met 0 SEO optimalisatie. 

Hoe kregen we dan verkeer? Simpel, we richtten ons veel (heel veel) op distributie.

analytics
Een paar voorbeelden: 

  1. We deelden onze artikelen op Growthhackers.com en kregen daar een enorme hoeveelheid upvotes. Ze noemden ons zelfs in hun nieuwsbrief:
    growthacker NB
  2. We deelden ons artikel op LinkedIn en kregen meer dan 160K views (ik heb alleen een screenshot van toen we over de 80K gingen maar geloof me, we bereikten de 160K).

views

Ook kregen we veel likes en meer dan 1K comments.

En wat deden we met al deze ‘engagement’? We gebruikten Expandi om alle mensen die op onze post hadden gereageerd te scrapen, en we benaderden hen met gepersonaliseerde berichten. 

(En uiteraard schreven we ook over deze hack een artikel wat we vervolgens deelden. We behandelen alle details van dit proces in ons artikel over LinkedIn content retargeting.)

Hieronder zie je hoe er op die berichten werd gereageerd:

reacties

We hadden al meteen goede leads te pakken!

Deze aanpak bepaalde onze complete marketing strategie voor de toekomst: GEEN betaalde advertenties, ALLEEN MAAR outreach en content.

20K -> 40K MRR

Het kostte ons nog eens 2 maanden om onze MRR te verdubbelen. Je leest het goed: in 2 maanden van 20K naar 40K MRR (best goed voor een bootstrapped start-up, toch? )

En dat deden we zo:

We benaderden micro-influencers

We wisten dat er veel experts waren die hun kennis over LinkedIn met hun publiek wilden delen. Dus hebben we de lijst van LinkedIn experts (auteurs van artikelen over LinkedIn Automatisering, Rockstar lijsten, en auteurs van goed presterende berichten op LinkedIn) ‘gescraped’ en deze mensen benaderd en gevraagd om feedback.

Als je een goed product wil maken, moet je met honderden gebruikers praten. Maar met influencers praten, is bijna hetzelfde als met 100 mensen tegelijk praten. Zij kennen de markt pas écht goed!

Met influencers praten, is bijna hetzelfde als met 100 mensen tegelijk praten.

We probeerden niet om hen iets te verkopen. We bouwden relaties op, kregen feedback, en implementeerden die feedback in ons product. 

Het hielp ons om een beter product te maken dat mensen echt nodig hebben en om relaties op te bouwen met mensen die een publiek hadden.

Als resultaat verbeterden we Expandi en maakten een aantal vrienden!

friends expandi
Ilya Azovtsev van Lempod (links), Houston Golden van BAMF (midden), en Max Makarenko van Docsify (rechts)

Meer content -> meer distributie 

Onze content werd een goede manier om duizenden mensen te bereiken, zelfs zonder ranking op Google. 

Bovendien deelden we niet zomaar wat algemene dingen. We deelden tactieken die we persoonlijk hadden getest en resultaten die we persoonlijk hadden behaald. 

We vergrootten het aantal distributiekanalen dat we hadden: Quora, LinkedIn-posts, Growthhackers, IndieHackers, FB-groepen. 

FB-groepen bijvoorbeeld, gaven een enorme boost aan onze groei: 

Fb groep
Duizenden en duizenden mensen leerden ons kennen dankzij onze content en geweldige distributie! 

De pandemie

Zie je het al voor je? We groeiden super hard: van 0 naar $40K MRR in 5 maanden. We waren enorm in onze nopjes over deze groei en keken uit naar de volgende stappen… 

En toen... 

...verpletterde Covid-19 iedereens plannen. De onze ook. 

Natuurlijk hadden we last van churn. Natuurlijk was de acquisitie dynamiek niet hetzelfde. Maar we besloten toch door te gaan op de ingeslagen weg: outreach, content en distributie.

De pandemie hielp ons gelukkig ook om een stapje terug te doen en te analyseren wat er precies was gebeurd en wat er niet goed voor ons werkte. 

Het antwoord: processen. 

In de eerste maanden gaven we prioriteit aan uitvoering boven processen. Maar dat is niet schaalbaar.

In het prille begin is het prima, maar zodra je meer mensen bereikt, moet je de boel structureren. Als je dit niet doet, heb je een grote kans dat je leads/deadlines/effectiviteit verliest. 

CRM

We implementeerden bijvoorbeeld Pipedrive CRM in ons verkoopproces. 

Haha! Ja, we hebben $40K MRR bereikt zonder CRM (maak ons alsjeblieft niet belachelijk).

Pipedrive
We implementeerden ook integraties die ons hielpen focussen op het sluiten van deals in plaats van op het verzenden van e-mails en follow-ups. 

We integreerden bijvoorbeeld lemlist met Pipedrive, en stuurden een automatische e-mailreeks naar degenen die een demo-gesprek met ons hadden ingepland maar niet op kwamen dagen:

FU Pipedrive

Teamprocessen 

Een ander voorbeeld was de implementatie van Trello. We begonnen met het plannen van onze weken, en maakten hierbij gebruik van strikte deadlines. Dit hielp ons om een duidelijk beeld te krijgen van alles wat er nu speelde, en wat eraan zat te komen. 

trello
Natuurlijk maakten we vanaf dag 1 al gebruik van soortgelijke processen. We planden, schreven en leverden. Maar nu werd het een tandje serieuzer met deadlines en opgesplitste taken. 

De eerste $1mln ARR

Ondanks de pandemie en het feit dat we een jong team waren, bereikten we $1mln ARR in 7 maanden.

stats
Op dit moment besloten we 2 grote dingen te doen (naast alles wat we eerder al deden): onze website updaten met een nieuw design én een community creëren.

Website design update 

Zo zag onze website er de eerste 6 maanden uit: 

website1

We hadden de website in een paar dagen in elkaar gezet, en hierbij weinig aandacht besteed aan het ontwerp. Ons hoofddoel was om te bewijzen dat de markt behoefte had aan Expandi. En dat is ons gelukt.

Maar laten we eerlijk zijn, het ontwerp had geen wow-factor. Het was een gemiddelde website die we in een paar dagen in elkaar hadden gezet. 

Dus besloten we om er iets cools van te maken. Zodat we goed konden laten zien wat Expandi is en wat onze kernwaarden zijn. 

Want we zijn meer dan alleen een stukje code - we zijn het hele team erachter. Het nieuwe ontwerp liet dat perfect zien: 

website2
We vonden het belangrijk om veel waarde toe te voegen aan de website, dus deelden we al onze kennis en iedere growth hack die we persoonlijk hadden getest: 

website3
Het nieuwe ontwerp zag er veel cooler uit.

Community 

Om een product te blijven verbeteren, moet je voortdurend communiceren met je gebruikers. Maar wanneer je honderden klanten hebt wordt dit steeds lastiger. 

Dus besloten we een besloten gemeenschap voor onze gebruikers te creëren: 

community
De LinkedIn Outreach Family fungeerde als ijsbreker tussen ons en nieuwe klanten. Mensen waren altijd welkom om hun feedback te delen en nieuwe onderwerpen en strategieën te bespreken. 

Om eerlijk te zijn, was deze besloten FB-groep de sleutel naar het begrijpen van de markt en het aanvoelen van nieuwe microtrends. 

Wanneer we prioriteiten wilden stellen voor onze feature roadmap, benaderden we eerst onze LinkedIn Outreach Family. Dat ging als volgt:

FB community
Hierdoor kunnen we (meestal) functionaliteiten ontwikkelen die mensen ook écht nodig hebben.

Opschalen naar $5mln ARR

Nadat we in 7 maanden het punt van $1mln ARR hadden bereikt, wisten we dat we dit voor het eind van het jaar konden verdubbelen. 

Maar we hadden het mis.

We gingen niet naar x2, maar x5! 

stats2
Dit zijn de dingen waar we ons tijdens deze fase op richtten: 

SEO

We waren ons er altijd al van bewust dat SEO een geweldige manier is om je product te promoten, maar we waren er nog niet klaar voor om ons daar volledig voor in te zetten. We wilden snel resultaat en hadden niet de middelen voor een goede strategie.

Zodra we het geld hadden, konden we vol inzetten op SEO. We creëerden een krachtige content machine, uitgevoerd door ons geweldige team bij Quoleady die alles tot in de perfectie uitvoerde! 

We plaatsten kwalitatief hoogwaardige content (en blijven dat doen!) en brachten linkbuilding naar een hoger niveau. Dankzij goed onderzoek en geweldig schrijfwerk, genereren we nu verbazingwekkend veel verkeer: 15K bezoekers per week

15K bezoekers

Het team van Quoleady bracht ons ook in contact met interessante partijen die onze content onder de aandacht van een relevant publiek konden brengen. 

Ons profiel groeide snel en sindsdien is er veel over ons gepubliceerd, waaronder verschillende artikelen op Forbes.

Forbes

Bron: forbes.com

Crowdfire

Bron: CrowdFire

ascend2

Bron: ascend2

HRDailyAdvisor

Bron: HRDailyAdvisor

We publiceren al onze Expandi-experimenten op onze blog. Deze blogs dienen als gedetailleerde, stap-voor-stap handleidingen die onze klanten zelf kunnen implementeren. 

Win-win: dit levert ons verkeer op (en, bij uitbreiding, geboekte demo's) maar geeft onze klanten ook ideeën en echte voorbeelden van hoe zij Expandi kunnen gebruiken om zelf soortgelijke resultaten te bereiken. 

expandi blog

Bekijk één van onze populairste artikelen over LinkedIn prospecting

De spelregels op LinkedIn zijn aan het veranderen. En sja, dat LinkedIn spam tegen wil gaan is heel begrijpelijk. Daarom is al onze content gewijd aan het creëren van slimme outreach strategieën die werken. 

We helpen onze klanten om intelligente menselijke flows te creëren met verschillende touchpoints, zodat ze niet focussen op mass outreach, maar eerder op hyper-personalisatie.

Nieuwe niet-bestaande functionaliteiten

Wij zijn pas succesvol als onze klanten dat zijn. Dit is een simpele regel die we altijd toepassen. 

We vonden steeds weer nieuwe tactieken om LinkedIn outreach succesvoller te maken. En tadaaa: op een gegeven moment was daar Hyperise, een tool die afbeeldingen op schaal personaliseert. 

Een paar dagen lang onderhielden we contact met Ian (oprichter van Hyperise). En uiteindelijk namen we de beslissing om onze tools te integreren. 

Ian Hyperise
Na een aantal eerste tests wisten we het zeker. Expandi + Hyperise = Love!

We verdriedubbelden onze resultaten met gepersonaliseerde afbeeldingen

gepersonaliseerde afbeeldingen
E-mail automatisering zag er zo uit (dankzij lemlist!) 

Maar voor LinkedIn was er nog geen oplossing. En het is ons gelukt!

automatisering
Onze klanten waren er blij mee. 

Nee, wacht even. Zelfs onze klanten waren er BLIJ mee.

Het gevecht met churn

Churn is een gigantisch probleem voor iedere SaaS-onderneming, dus ook voor ons. Het probleem is gelukkig niet cruciaal, maar het is er wel. 

Nadat we honderden gebruikers gesproken hadden, begrepen we dat de meerderheid van de "churned users" Expandi niet verliet vanwege de kosten. 

Nee, de reden was dat ze ons product gewoon niet goed kennen. In deze fase hebben we ons vooral gericht op onboarding en activering. 

Zo maakten we bijvoorbeeld wekelijkse webinars waar we coole tips en growth hacks deelden die mensen met Expandi konden uitvoeren:

webinars

Het was een top-idee om deze wetenswaardigheden over Expandi op grote schaal te delen: 

live onboarding demo
Dit is wat we deden om churn tegen te gaan:

churn

De groei van ons team 

Zoals ik in het begin al zei, zonder ons team hadden we hadden deze resultaten nooit kunnen behalen.

En ik ben suuuuper blij dat onze crew uit zulke leuke mensen bestaat!

Ik laat je graag zien hoe we zijn gegroeid en op welke momenten we nieuwe superhelden aan ons team hebben toegevoegd: 

  • 0k MRR: 7 mensen - Glenn, Sharon, Lyubo, Yuray, Ivo, Demi en ik
  • 20k MRR: +2 marketing stagiaires - Daniela & Sophia
  • 35k MRR: +2 parttime customer support medewerkers - Victor & Sven
  • 50k MRR: +1 parttime customer support specialist - Rosen
  • 90k MRR: +2 parttime developers - Ivan & Plamen (die nu fulltime werken)
  • 165k MRR: +2 fantastische marketing meiden - Amy & Wiktoria 
  • 170k MRR: +1 geweldige developer - Andrei 
  • 200k MRR: +1 scrum master - Teodor
  • 230k MRR: +1 fulltime customer support medewerker - Rali 
  • 280k MRR: +1 customer success manager voor zakelijke klanten - Beatrice
  • 320k MRR: +1 data scientist - Jannes

Natuurlijk werken we ook met freelancers en outsourcing copywriters om de marketing op te kunnen schalen. Maar over het geheel genomen bestaat ons Expandi-team vandaag, iets meer dan een jaar na onze wereldwijde lancering, uit 21 leden, en hebben we in het eerste jaar 14 nieuwe mensen aan ons team toegevoegd.

Leestip: 11 tips voor de perfecte profielfoto op LinkedIn.

Waar staan we nu? 

Het voelt gek om terug te denken aan ons eerste teamuitje in de zomer van 2019, toen we met zijn allen samen gingen karten. 

team expandi

Toen pasten we nog allemaal aan één tafel! 

Nu, anderhalf jaar later, zijn we gegroeid. Zowel in teamgrootte als in omzet. Maar we hebben nog steeds dezelfde spirit en toewijding voor elke klant. 

We zullen nooit vergeten wat ons hier heeft gebracht en we zijn ervan overtuigd dat dat is wat ons nog verder zal brengen. Waar ik achter ben gekomen in de eerste 700+ demo calls die ik zelf heb afgehandeld: mensen kopen van mensen, en de persoonlijke aanpak die we bij Expandi koesteren, kan door niets worden vervangen. 

team expandi1

Onze filosofie is simpel: je brengt acht uur per dag door met je collega's, dat is meer dan velen van ons met ons gezin doorbrengen! 

Daarom behandelen we onze teamleden als familieleden - we lachen samen, hebben plezier samen, en stressen ook samen, elke dag opnieuw. We blijven ons team uitdagen en zijn ervan overtuigd dat het opleiden van je eigen mensen één van de meest lonende dingen in het bedrijfsleven is.

Dit straalt af op onze klanten, en we zijn heel blij dat de rondom Expandi zo’n positieve bubbel hebben kunnen creëren. Wij zijn blij met onze klanten en zij zijn blij met ons: happy holidays

compliment

Wat is Expandi nog van plan?

We hebben grootse plannen voor 2021. Wij hebben een belangrijk jaar achter de rug, maar we gaan zeker niet op onze lauweren rusten!

We zijn van plan om onze MRR voor het einde van het jaar te verdubbelen - en we zijn al op de goede weg, met $445K MRR aan het einde van afgelopen maand (maart).

We brengen binnenkort een aantal belangrijke updates uit om ons product nog beter af te stemmen op de doelgroep. Ons team denkt voortdurend na over nieuwe manieren om te verbeteren. 

Wij luisteren naar onze klanten, nemen de feedback in ons op, en gebruiken het om Expandi elke dag beter te maken.

Ten slotte zijn we van plan om tegen het einde van dit kwartaal twee nieuwe producten uit te brengen voor hetzelfde publiek. Dus blijf ons volgen - er komen dit jaar grote dingen aan! 

Final thoughts

Ik deel ons verhaal vooral omdat ik zo enthousiast ben over ons succes. Echt waar. 

Maar toch kan ik het niet laten om nog wat ‘final thoughts’ mee te geven aan aspirant-ondernemers en mensen die voor zichzelf willen beginnen. Ik heb zo veel respect voor jullie, en ik hoop dat jullie allemaal net zo succesvol worden als wij!

Daar gaan we dan.

  • Luister naar je gebruikers. Baseer je beslissingen op je gebruikers en neem hun feedback bloedserieus. Dat is ook waarom we steeds terug blijven komen op productvalidatie. Andere mensen wijzen je vaak op dingen die je zelf over het hoofd ziet of gewoon niet zo belangrijk vindt.
  • Team, team, en TEAM. Ik ben zo gelukkig dat we erin geslaagd zijn om vanaf het allereerste begin zo'n sterk team neer te zetten. Wel hebben we onderweg wat strubbelingen gehad, dus ik kan uit ervaring zeggen: ‘cultural fit is a thing’. Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers jouw visie delen. In zekere zin is dat zelfs belangrijker dan expertise.
  • Toewijding. Ik weet dat het afgezaagd klinkt, maar als je je niet uit de naad werkt, kun je geen resultaten verwachten. Als Glenn en ik niet (letterlijk) alles wat we hadden in Expandi hadden gestoken, had ik dit artikel nu niet geschreven. Ik zou waarschijnlijk een ondermaatse LinkedIn automatiseringstool gebruiken en super gefrustreerd zijn door het gebrek aan mogelijkheden. 
  • Automatisering. Ik denk dat de automatiseringstrend nog wel een tijdje aanhoudt. Mensen blijven op zoek naar manieren om processen te automatiseren, dus denk er eens over na hoe jij hierop in kan spelen om hen een effectieve oplossing te bieden.

Dat was ons succesverhaal. Vanaf het moment dat we Expandi bedachten, tot vandaag.

Neem gerust contact op als je nog vragen hebt!

Ik mag dan wel CEO zijn van een succesvol bedrijf, iets wat nog steeds gek voelt om te zeggen, maar mijn deur staat altijd open voor een informeel gesprekje over onze branche. Onder het genot van een kopje koffie, net zoals twee jaar geleden.

Het allerbeste!

Ook keihard groeien zonder te adverteren? Content rules!
Probeer CopyRobin gratis uit

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.