Mediaweb | 5 Redenen waarom Goede Websites toch Falen

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 18 september 2014, maar is up-to-date gebracht met o.a. nieuwe inzichten, bronnen, afbeeldingen en een poll

Herken jij de 5 symptomen dat je website gaat falen? @mediawebnl #website #webdesign #fail #tips  Click to tweet!

De website van jouw organisatie is objectief gezien dik in orde.

Hij doorstaat prima de checklist 'heb ik een goede website?’.

Toch kan zelfs deze site nog falen. Herken jij één of meer van de vijf oorzaken die ik behandel in dit artikel? Grijp dan onmiddelijk in.

Maar eerst geef ik je wat achtergrondinformatie.

In mijn artikel 'Doorbreek de Boom Bust Cyclus!’ beschrijf ik hoe websites voor veel geld worden gebouwd en daarna verwaarloosd. Uiteindelijk is de website zo slecht en verouderd, dat er een geheel nieuwe moet komen. Waarna het proces van bouw en verval zich weer herhaalt.

De Duurzame Website

Ons antwoord op dit probleem is De Duurzame Website. De Duurzame Website past zich moeiteloos aan, is eenvoudig uit te breiden met nieuwe functies, simpel aan te passen aan een nieuwe huisstijl, en je hoeft nooit meer een ingrijpend re-design te doen met alle kosten en risico’s van dien.

Ook een goede, duurzame website kan falen.

Toch kan zelfs een goede, duurzame website falen. Met falen bedoel ik dat je de vantevoren bepaalde doelstellingen niet haalt. De website converteert bijvoorbeeld minder bezoekers tot klanten dan beoogd. Of de omzet van de webshop blijft beneden verwachting.

Ook een Duurzame Website laten maken?
Bekijk ons werk

Ook een goede website kan falen. Let op deze 5 valkuilen. @mediawebnl #website #webdesign #fail #tips  Click to tweet!

 

Leestip: Het gelijk van De Duurzame Website

Duidelijk patroon

Wij analyseerden een groot aantal websites die na een voorspoedige start uiteindelijk toch mislukten. Hieruit komt een duidelijk patroon naar voren. Bijna alle gefaalde online projecten hebben één of meer van de volgende vijf gebreken:

1) Gebrek aan richting

De autopiloot van een vliegtuig houdt een koers vast. Want het vliegtuig wordt door externe factoren als wind en turbulentie voordurend uit koers geduwd. Daarom moet de autopiloot de koers steeds weer aanpassen richting eindbestemming.

https://www.youtube.com/watch?v=9NFq2eZSDJE

Direct na lancering beginnen allerlei krachten in te werken op de koers van de website.

Bij een website is het niet anders. Direct na lancering beginnen allerlei krachten in te werken op de koers van de website. Marketing, Sales, ICT, HR, Finance, Klantenservice, ze proberen allemaal de inhoud van de website te veranderen naar hun inzicht. Vaak leidt dit tot zouteloze compromissen waardoor de website focus mist. De bezoeker ziet door de bomen het bos niet meer en haakt af.

user-testing

 

Leestip: Schrijven voor het web: Een pakkende homepage

De eerste aanwijzingen haal je uit de website statistieken. Hou die dagelijks in de gaten. Maar controleer ook regelmatig, bijvoorbeeld een keer per maand of kwartaal, of de website van jouw organisatie nog wel op de juiste koers ligt. Een van de beste manieren om dat te doen is door middel van een simpele test met echte gebruikers.

Ga ook periodiek na of de hiërarchie op de homepage nog wel aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers. En of je de verschillende doelgroepen die je probeert te bedienen niet beter kunt bereiken met één heldere boodschap die ze allemaal aanspreekt.

Overleg regelmatig met alle belanghebbenden (stakeholders) van de website of deze nog aan hun wensen en verwachtingen voldoet.

Reden 1 waarom je website faalt: Gebrek aan richting. @mediawebnl #website #webdesign #fail #tips Click to tweet!

 

Leestip: Website Check: Zo doe je een ‘Content Audit’

Actiepunten: Test periodiek of je nog op koers ligt door de website statistieken de analyseren, een content audit te doen, gebruikers tests uit te voeren en te overleggen met de stakeholders van de website.

2) Gebrek aan eigenaarschap

In veel organisaties is niemand écht verantwoordelijk voor de website. Er is niemand die 'eigenaar is van de site’. Bij kleine bedrijven is het in theorie meestal de bedrijfseigenaar, maar die heeft - behalve bij pure online bedrijven - vaak niet voldoende voeling met het web. Ook is deze persoon doorgaans veel te druk met allerlei andere zaken om zijn of haar volledige aandacht aan de website te geven.

In veel organisaties is niemand écht verantwoordelijk voor de website.

Bij grotere organisaties valt de website vaak onder Marketing of ICT. Of er is een speciale werkgroep voor opgericht. Er is zelden één persoon die zich daadwerkelijk eigenaar voelt van de website. Die het als zijn of haar hoogste prioriteit ziet dat de website succesvol is. Het gevolg hiervan is dat de website niet de aandacht krijgt die nodig is om er een succes van te maken.

Voor elke organisatie is het dan ook van cruciaal belang dat er tenminste één iemand is die zich volledig verantwoordelijk voelt voor het succes van de website(s). Iemand die niet naar huis gaat voor alle gebroken links in de website weer werken. Iemand die 's-nachts wakker ligt van een teruglopende conversie ratio of tragere performance. Liefst ook iemand die onderdeel uitmaakt van het bestuur en/of de directie.

Zonder een dergelijk iemand in de organisatie, zal elke website - hoe goed in eerste instantie ook opgezet - uiteindelijk steeds minder presteren. Tot iedereen het zat is en het hele circus overnieuw begint.

Reden 2 waarom je website faalt: Gebrek aan eigenaarschap. @mediawebnl #website #webdesign #fail #tips Click to tweet!

Actiepunt: Stel één iemand aan die eindverantwoordelijk is voor de website. Liefst iemand met verstand van online en die deel uitmaakt van bestuur/directie.

Leestip: Website laten maken: 13 Valkuilen

3) Gebrekkige naleving goede voornemens

We weten allemaal hoe moeilijk het is om goede voornemens vol te houden. Rond de jaarwisseling nemen we ons massaal voor om gezonder te eten, meer te bewegen, te stoppen met roken, meer aandacht voor onze dierbaren. Maar in het vroege voorjaar zijn de meeste goede voornemens helaas alweer verlaten. Herkenbaar?

Zo gaat het ook met websites.

Tijdens de fases van bureauselectie, planning en bouw is iedereen enthousiast en vol goede voornemens. Er is een contentrategie geformuleerd. Er is een werkgroep samengesteld die maandelijks bijeen gaat komen. De stemming is opperbest.

De website gaat live. Persbericht de wereld in. Het glas wordt geheven.

Na een maand of zes vertoont de website alweer de eerste tekenen van verval.

Content creatie: zelf doen of uitbesteden?

Maar na een maand of zes vertoont de website alweer de eerste tekenen van verval. De agenda kondigt evenementen aan die al achter de rug zijn. De wekelijkse blog is al 4 weken niet verschenen. Hier en daar verschijnen gebroken links. Het productenaanbod is niet helemaal up-to-date. De maandelijkse bijeenkomsten van de werkgroep zijn de laatste 4 maanden telkens verzet, omdat deelnemers het te druk hadden met andere, meer dringende zaken. Iedereen is weer overgegaan tot de orde van de dag.

Herkenbaar?

Goede voornemens zijn makkelijk zat. Maar je eraan houden is verdomd moeilijk. Het vergt discipline, maar vooral planning van mensen en middelen. En dat laatste zien veel organisaties over het hoofd. Ze stellen mensen aan om de website(s) te beheren, maar maken ze niet voldoende vrij. Ze doen de werkzaamheden voor de website(s) ernaast. Ook onderschatten veel organisaties de middelen die nodig zijn om bijvoorbeeld langdurig goede content te creëren.

Reden 3 waarom je website faalt: Gebrekkige naleving goede voornemens. @mediawebnl #website Click to tweet!

Actiepunten: In onze blogpost Content Marketing is Duursport. Zo houd je het vol geven we een aantal tips hoe je goede voornemens kunt volhouden:

  • Zorg voor reminders. Herinner jezelf systematisch en dagelijks aan je doelen.
  • Gebruik een redactionele kalender. Stel een kalender op met de verschijningsdata voor toekomstige artikelen en deel die met je team. 
  • Gebruik routine triggers. Lift mee op gewoonten die je al hebt. Plan bijvoorbeeld het analyseren van je websitestatistieken op een vast moment.
  • Blijf positief. Als de klad erin is gekomen doordat je heel veel dringend ander werk moest doen, niet opgeven, gewoon weer oppakken.

4) Gebrekkige ondersteuning social media en e-mail

Een website staat vandaag de dag niet meer op zichzelf. Als het goed is, is de website van jouw organisatie onderdeel van een groter online ecosysteem. Een ecosysteem dat naast de website bestaat uit bijvoorbeeld een mailing list, Facebook, Linkedin, Twitter, Youtube en eventueel andere social media, zoals Instagram, Pinterest en Snapchat.

5 social marketing wijsheden

Een website zonder de ondersteuning van social media heeft een veel kleinere kans van slagen. Klanten verwachten gewoonweg van een organisatie dat die op social media actief is. Dat ze die via social media kunnen bereiken en dat ze via social media op de hoogte blijven. Er zijn maar weinig websites waar bezoekers uit zichzelf regelmatig langsgaan. Op eigen kracht blijft vrijwel geen website top-of-mind.

Op eigen kracht blijft vrijwel geen website top-of-mind.

Social media en mailing lists zijn daarom essentieel om je organisatie top of mind te houden bij haar fans. Daarvoor moet je natuurlijk wel actief zijn op social media met content die je volgers nieuwsgierig maakt naar wat je organisatie te bieden heeft.

Leestip: Social media: De psychologie van het delen

Veel bedrijven maken daarbij helaas de fout om social media op dezelfde manier te gebruiken als traditionele massamedia: ze zenden, zenden, zenden. Je Facebook newsfeed is niet de plek waar je uitsluitend persberichten en bedrijfsnieuws plaatst. Bij social media draait het juist op het bouwen van relaties en het aangaan van conversaties. Post daarom vooral informatieve en/of vermakelijke content die waardevol is voor je volgers.

Je website en je social media dienen dan ook optimaal samen te werken volgens een goed doordachte contenstrategie. Via social media trek je de aandacht waarna je via je website de honger naar informatie en/of vermaak van je doelgroep stilt.

Leestip: Social media marketing: Do’s en don’ts

Reden 4 waarom je website faalt: Gebrekkige ondersteuning social media en e-mail @mediawebnl #website Click to tweet!

Actiepunten: Verdiep je in de materie hoe je social media effectief inzet als bedrijf. Lees daarvoor dit boek van Gary Vaynerchuk en dit boek van Jay Baer.

En gebruik tijdbesparende tools om je social media inspanningen zo efficiënt mogelijk te maken.

Leestip: Zo houd je jouw website gezond

5) Gebrek aan doorlopende investeringen

Een website is als een hongerig dier dat continu verzorging behoeft. Zonder deze verzorging verouderen websites in een razend tempo. Ze gaan er verwaarloosd uitzien en falen uiteindelijk.

Een website is als een hongerig dier dat continu verzorging behoeft.

Nadat een website live staat, begint namelijk pas het echte werk. Een website is immers nooit 'af’'. Zakelijke doelstellingen veranderen. Bezoekers veranderen. Technieken veranderen en de apparaten waarmee mensen websites bezoeken veranderen.

Google Analytics

Dat betekent continu werk aan de winkel voor de beheerders van websites. Werk dat onder andere bestaat uit de volgende periodieke taken:

Veel organisaties trekken echter alleen een budget uit voor de eenmalige investering in hun website en dat schrijven ze dan in bijvoorbeeld 3 jaar af. Daarna is er weer een budget voor een eenmalige grotere uitgave om een nieuwe website te laten bouwen.

De meeste organisaties onderschatten de hoogte van de benodigde doorlopende investeringen.

Tussentijds is er echter amper budget voor de periodieke taken. De meeste organisaties onderschatten dan ook de hoogte van de benodigde doorlopende investeringen.

Daarnaast is de mindset van mensen, zeker de beslissers, vaak nog gevormd door print. Ze zijn in hun dagelijks werk gewend om drukwerk te laten maken dat enkele jaren mee moet gaan. Zodra het drukwerk op is, is het tijd voor een geheel nieuw ontwerp.

Leestip: Houd je website veilig: 6 nuttige tips

Het web is echter fundamenteel anders dan print. Open deur! Zul je zeggen. Inderdaad! Maar waarom is deze ‘boom-bust cyclus’ dan nog steeds gemeengoed?

Reden 5 waarom je website faalt: Gebrek aan doorlopende investeringen @mediawebnl #website #webdesign Click to tweet!

Actiepunt: Bepaal een realistisch doorlopend budget voor het beheren en onderhouden van het complete online ecosysteem van je organisatie.

Bij onze website herken ik de volgende symptomen:

Please select at least one option.

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Écht een goede website laten maken inclusief strategie?
Loyals helpt je daarbij

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Deel jouw gedachten over de redenen waarom goede websites toch falen. Of stel je vragen hieronder. Ik geef altijd antwoord.
  2. Gravatar for Romano

    Romano

    Vanuit search perspectief zou ik ook nog wat opmerkingen/inzichten willen toevoegen:

    - Up-to-date houden content
    Google prefereert content die bijgewerkt wordt waar nodig. Zeker voor zogenaamde 'Query Deserves Freshness' (QDF) zoekopdrachten. Denk aan zoekwoorden omtrent actualiteit of vakgebieden die snel veranderen. Voor dit soort zoekopdrachten is het een vrij grote rankingfactor, wanneer het artikel voor het laatst is bijgewerkt. Deze post die oorspronkelijk gelanceerd is in september 2014, is een goed voorbeeld van hoe je dit kunt aanpakken. Indien je actief bent in een industrie waar veel verandert dan is het broodnodig om zo nu en dan oudere artikelen te bekijken en bij te werken, anders kan de klad erin komen wat betreft organische zoekmachine performance van betreffende content. Moet wel gezegd worden dat stel dat het een artikel betreft over bijvoorbeeld de Spaanse Burgeroorlog, dan is het onwaarschijnlijk dat er veel zal veranderen op korte termijn. Dit soort evergreen content hoeft dan ook niet constant bijgewerkt te worden.

    - Binnenkomende links

    Content die net uitgebracht is zal eerder links ontvangen dan pagina's die al tijdenlang zijn verwaarloosd en stof verzamelen in het archief. Wat betreft binnenkomende links, is het concept 'link velocity' van belang. Hoe populair blijft een pagina over tijd qua binnenkomende linkjes? Indien, een pagina een maand na lancering nimmer meer nieuwe inkomende links verdiend dan is dit een teken dat deze niet meer zo populair is, met mogelijk negatieve impact op rankings als gevolg. Belangrijk dus om ook de oudere pagina's opnieuw onder de aandacht te blijven brengen zodat deze linkjes blijven aantrekken.

    - Technisch

    Bij veel van de klanten die zich bij ons aanmelden zien we inderdaad dat er over de jaren veel gebroken links ingeslopen zijn. Dit leidt tot mindere gebruikerservaring. Gebruikerservaring is uitermate belangrijk voor Google en wanneer bezoekers gefrustreerd raken omdat zij uitkomen op een 404 pagina zal dit nadelige gevolgen hebben voor zoekmachine posities.

    - Laadtijd performance

    De snelheid van een website is de laatste jaren belangrijker geworden voor Google in het beoordelen van websites. Het vormt 2 van de 3 onderdelen van Google's meest recente tool voor webmasters om de performance van de eigen website te testen, de zogenaamde Think with Google tool. Zowel desktop als mobiele laadtijd moeten goed zijn. Ook op dit onderdeel signaleer ik vaak verval. Een concreet actiepunt waar vaak de discipline ontbreekt is het losless optimaliseren van afbeeldingen voor het uploaden naar de website. Vaak zien we dat mensen hier geen zin in hebben of het vergeten. Over tijd maakt dit de website veel trager. Ook laadtijd performance wil je dus om het kwartaal checken en verbeteren waar nodig.

Reageren niet meer mogelijk.